Psoriáza neboli lupénka

Jestliže trpíte nadměrným olupováním kůže, což se projevuje tvorbou typických ložisek pokrytých větším množstvím stříbřitých šupin, může se jednat o psoriázu neboli lupénku.

Psoriáza je velice časté kožní onemocnění. Postihuje více než 2 % populace. Ložiska jsou nevzhledná a na ostatní mohou působit až odpudivě, neboť mají strach, že se od Vás nakazí. Psoriáza však není infekční onemocnění, nepřenáší se dotykem, používáním společného ručníku, či sdílením jedné domácnosti. Jediný možný přenos je z rodiče na potomka, neboť se jedná o chorobu podmíněnou geneticky, onemocnění polygenní, kdy potomek dědí predispozice k onemocnění. Je tedy pravděpodobnost, že u nej může dojít vlivem některých faktorů ke spuštění choroby. Takových faktorů může být celá řada např. hormonální změny v pubertě či těhotenství, stres nebo infekce. Příznaky může zhoršit užívání některých léků, alkohol a kouření, nebo přidružené nemoci jako cukrovka. Lupénka může způsobit také kloubní onemocnění, tzv psoritickou artritidu.

Psoriáza je chronické zánětlivé kožní onemocnění s nadměrnou aktivitou buněk pokožky. Zdravá kůže je uspořádána do vrstev. Nové kožní buňky se rodí v nejhlubších vrstvách a postupně dozrávají. Jejich tvar se zplošťuje a zralé buňky se dostávají na povrch. Tento proces trvá asi 28 dní. Při onemocnění lupénkou se buňky nepřirozeně rychle dělí a proces vystoupení na povrch trvá jen 4 dny. Psoriatické buňky jsou nezralé, nachově zbarvené a tvoří zánětlivá ložiska. Onemocnění nelze vyléčit, ale lze úspěšně mírnit jeho projevy.

Snažte se vypozorovat, který faktor právě u Vás zhoršuje projevy lupénky. Obecně se snažte vyhýbat stresu, jezte zdravou, pestrou stravu s dostatkem vitamínů z přírodních zdrojů. Dostatečně spěte a v rámci možností sportujte. Svižná procházka na čerstvém vzduchu podpoří metabolismus a vyplaví endorfiny, tzv. hormony štěstí, díky nimž si udržíte psychickou pohodu. Dodržujte pitný režim na bázi vody a nepřislazovaných čajů.

Pokud má přece jen lupénka na chvíli navrch, nejčastěji je lékařem předepsán určitý druh kortikoidu a doplňková péče ve formě vhodné kosmetiky. Pravidelnou péčí o pokožku lze nejen výrazně zlepšit její vzhled, ale v některých případech i oddálit použití kortikoidů. Vybírejte hydratační přípravky bez dráždivých přísad. Pokud bychom měli vybrat a doporučit z vhodných produktů, určitě bychom doporučili krém Blue Cap . Nicméně můžete vybírat nejen z krémů, ale také z celé řady krémů, mastí, šamponů a jiných produktů vhodný pro pleť s lupénkou.