Herpetické A HPV infekce

JEDNODUCHÝ OPAR nebo HERPES (lat. herpes simplex)

Herpetické a HPV infekce patří mezi nejvíce rozšířená virová onemocnění člověka. Jsou odpovědné za širokou škálu lidských infekcí a mají značný rozsah klinických projevů. Zdrojem virů jsou infikovaní lidé, kteří prostřednictvím sekretů z úst resp. genitálií, předávají infekci dále. Některé studie odhadují, že většina dospělé lidské populace (75 – 80 %) je v průběhu života vystavena jednomu nebo více typům Herpes a HPV virů. Přenašečem mohou přitom být osoby se zjevnou infekcí, ale také nosiči viru bez známek onemocnění. Na vypuknutí onemocnění může mít vliv více faktorů, například horečka, oslabení imunity, menstruace a emoční stres.

Existuje více než 100 typů humánního papilomaviru, ale asi jen 30 typů postihuje oblast genitálií. Postihují muže i ženy a jsou nejčastější pohlavně přenášenou infekcí. Vysoce rizikové typy virů jsou navíc kauzální příčinou celé řady gynekologických karcinomů a prekanceróz. Nákaza HPV viry však ještě neznamená následný vznik nádoru, ale jedná se často o podmínku nezbytnou k jeho rozvoji.

Herpetické infekce postihují převážně kůži a sliznice, stejně jako centrální nervový systém a další orgány. Nejčastěji se pacienti obávají oparu na rtu a obličeji (nosu), velmi nepříjemný a bolestivý je herpes na genitáliích.

Do skupiny lidských herpetických virů patří také tzv. Varicella-zoster virus. Způsobuje pásový opar (herpes zoster).

LABIÁLNÍ OPAR

FORMA PŘENOSU A RIZIKOVÉ FAKTORY

Onemocnění se přenáší kontaktem. Nebezpečný z hlediska nákazy je proto jakýkoliv kontakt s nemocným, který oparem trpí například líbáním nebo nepřímo ( stejný ručník,rtěnka atd.)

Velice infekční je herpes v době mezi 1.dnem stadia a vytvořením strupu cca 8 dnem. Po jeho vysušení již riziko nákazy klesá, nicméně může obsahovat určité množství virů.

Rizikovým faktorem je dále jakékoliv oslabení obranyschopnosti jedince. Může vzniknout při velké zátěži fyzickým nebo psychickým stresem, při vysokých teplotách, slunění, jiném onemocnění, v období menstruace.

Hlavním projevem herpetické infekce – vyrážka v podobě puchýřků naplněných tekutinou spojujících se do jedné zanícené rány, která svědí a přináší bolest. Časem puchýřky prasknou, začnou mokvat, poté zhnědnou, vysuší se a vznikne strup. Strup zpravidla odpadne bez zanechání jizev do 7-10 dnů.

PŘÍZNAKY OPARU

1. den – Fáze brnění, pocit pnutí

2.-3. den – Fáze vřídku, opar se dere na povrch jako shlouček malých vřídků. Ty mají nažloutlou barvu a obsahují hnis.

4. den – Vřídky prasknou, vyteče z nich tekutina. Tato fáze může být velmi bolestivá.

5.-8. den – Vytvoří se strup, který však často praská. To může být způsobeno přílišným otevíráním úst. Strup poté svědí, pálí, může z něj vytékat i krev.

8.-12. den – Opar se postupně ztrácí, může však po něm zůstat zarudlé místo nebo jizva.