Opruzeniny

Opruzeniny mohou potrápit nejen dětskou pokožku pod plenkami, ale také kohokoliv z dospělých. Dlouhé sezení v autě, pocení při sportu nebo nevhodné oblečení může každému z nás nečekaně připravit nepříjemnou zkušenost s opruzeninou.

Jak vlastně opruzenina vzniká?

Jedná se o onemocnění kůže, způsobené mechanickým nebo chemickým podrážděním kůže. Na vzniku se také podílí rozklad potu nebo moči na pokožce, ale i další vlivy jako nedostatečná hygiena. Poraněný povrch je napaden bakteriemi, kvasinkami nebo plísní, které způsobují zčervenání až bolestivé pálení. Častým typem nákazy jsou zejména kvasinky, nejčastější z nich je Candida albicans, běžně se vyskytující na lidském těle. Nemoc mohou vyvolat i plísně přítomné na nohou. Na choulostivé místo se přenesou např. otíráním ručníkem a oblékáním spodního prádla. Postižená místa mají tendenci k mokvání. Opruzeniny vznikají zejména na jemných a choulostivých místech (třísla, ohyby kůže v podpaží, pokožka pod plenkami, oblast konečníku).
Traduje se, že opruzeniny vznikají zejména v letních měsících, kdy je pravděpodobnost pocení daleko vyšší, nicméně v zimě může třeba nevhodně zvolené neprodyšné oblečení při lyžování zapříčinit vznik opruzeniny stejně rychle. Také časté mytí, kdy se smývá a poškozuje ochranný kožní film, může být příčinou tohoto onemocnění. V případě kojenců a batolat jde často o zvláštní formu opruzenin, tzv. plenkovou dermatitis. Pleny se třou s pokožkou, dráždí ji a dochází také k zapaření.
Doba trvání opruzenin je závislá na příčinách vzniku. Obvykle je to 2-3dny, u kvasinkových a bakteriálních opruzenin může přetrvat i několik dní. Délka onemocnění je také závislá na péči o postiženou pokožku, přičemž nedostatečná hygiena léčbu zpomaluje.

Jak tedy opruzeniny léčit?

Při výskytu opruzeniny lze v mnoha případech zvládnout základní léčbu i bez návštěvy lékaře. Je nezbytné zamezit dalšímu zapařování a tření postiženého místa. Pokožku je třeba osprchovat, usušit a dostatečně nechat dýchat. Ideálně je třeba převléci se do pohodlného a prodyšného oblečení. Je vhodné použít krémy či mastí s obsahem zinku nebo kalcia. Doporučujeme celou řadu vhodných produktů.
V případě opruzenin pod plenkami u kojenců, je třeba pokožku omýt vhodným mýdel a jemně otřít do sucha. Nezbytné je plenky měnit častěji a také k mytí pokožky používat přípravky pro zklidnění kůže. Následně potom předcházet opětovnému vzniku nanášením krému. Doporučujeme používat některou z mastí či krémů s obsahem zinku, kalcia či panthenolu.
Pokud preferujete přírodní léčbu, pak můžete využít například obklady s výluhem z měsíčku lékařského, přesličky, levandule nebo šalvěje.
Pokud samoléčba nezabírá, je třeba navštívit lékaře – dermatologa případně pediatra, který udělá stěr a zvolí vhodnou antibakteriální nebo antimykotickou léčbu. V žádném případě tento problém nebagatelizujte. Při dlouhotrvajícím zhoršeném stavu může dojít k následným infekčním komplikacím a rozšíření postižené oblasti. U kojenců mohou rozmnožené kvasinky zasáhnout i jiné části těla, např. podpaží, koutky úst nebo dutinu ústní. Mokvající místa znamenají přítomnost kvasinek a bakterií, a v těchto případech samoléčba nezabírá a je třeba navštívit lékaře okamžitě.

Jaká je prevence opruzenin?

• udržovat pokožku suchou a čistou, zabránit zapařování
• dostatečná hygiena se správnou kosmetikou
• upřednostňovat vzdušné oblečení z přírodních materiálů nebo termoprádlo
• při intimní hygieně používat čistou vodu, případně antibakteriální mýdlo, výborným pomocníkem, zejména na cestách, jsou i speciální vlhčené ubrousky