Měsíček lékařský

Měsíček lékařský (Calendula officinalis) patří mezi léčivé jednoleté byliny a díky svému blahodárném vlivu na lidské tělo, bývá právem označován jako král bylin.

měsíček lékařský

Tuto rostlinu řadíme do čeledi hvězdnicovitých a pochází patrně z jihu Evropy a z Orientu. Dorůstá výšky 40 - 70cm a pěstuje se nejen pro své léčivé účinky, ale i jako okrasná rostlina. Květy měsíčku lékařského jsou žluté nebo oranžové barvy, kořen vřetenovitý, listy jsou podlouhlé, chlupaté a na dotek lepkavé. Jako léčivá bylina byl měsíček hojně využíván již ve starověku (Řím, Persie, Egypt a v mnoha dalších státech). V současné době je pro své jedinečné účinky využíván jak ve farmaceutickém, tak i v kosmetickém průmyslu. Je tedy součástí jak různých léků, čajů (napomáhá při zánětu močového měchýře a močových cest, ale také při onemocnění jater a žlučníku), tak i krémů, pleťových mlék, čistících prostředků, šampónů, mýdel, olejů, ochranných opalovacích prostředků atd.

Účinné látky obsažené v měsíčku lékařském: silice (desinfekční a antiseptické účinky), flavonoidy (přírodní látky s antioxidačními účinky), saponiny (chemické sloučeniny s protizánětlivými účinky), vitamin C, kyselina salycilová (protizánětlivé a antibakteriální látka).

Užití v kosmetickém průmyslu: zvláčňující, zjemňující, zklidňující, dezinfekční, antibiotické, antiseptické, hojivé účinky.

Napomáhá při léčbě: akné, ekzémů, lupénky, plísňových onemocnění, opruzenin, lišeje atd.